Zasada działania silnika samochodowego

Silnik samochodu nie jest żadną tajemniczą konstrukcją. W swoim działaniu opiera się na podstawowych prawach fizyki, Jak on działa i na czym polega jego praca?

Wsuwanie i wysuwanie

Praca silnika samochodowego opiera się na pracy tłoka w cylindrze. Praca ta to klasyczne wsuwanie i wysuwanie, które następnie przedkładają się na rozruch kolejnych, ruchomych elementów silnika.

Cztery suwy

Poszczególne ruchy wykonywane przez tłok w obrębie cylindra nazywamy suwami. Ich kolejność i sposób działania są następujące:

1. Tłok cofa się – w cylindrze powstaje próżnia, która zasysa przez specjalny zawór powietrze.

2. Tłok pokonuje drogę powrotną – dzięki temu powietrze zmagazynowane w cylindrze (przy zamkniętym zaworze wylotowym), zaczyna się sprężać. Gdy powietrze jest już maksymalnie sprężone, dochodzi do zapłonu mieszanki (wspomniane powietrze jest „ubogacane” przez paliwo). Zapłon odbywa się najczęściej poprzez iskrę. W ten sposób dochodzi do wybuchu.

3. Po wypaleniu mieszanki tłok cofa się, dzięki czemu powstaje siła odpowiedzialna za ruch naszego samochodu.

4. Ostatni suw to znów ruch tłoka w górę. W ten sposób odprowadzone zostają wszystkie spaliny, które powstają w komorze spalania podczas intensywnego wybuchu.

Co dalej?

Wspomniany tłok jest połączony z korbowodem. W ten sposób energia ruchu przenoszona jest jeszcze dalej, aż do wału korbowego napędzającego bezpośrednio samochód.

Oczywiście nie oznacza to, że praca silnika opiera się wyłącznie na jednym cylindrze. Im jest ich więcej, tym charakterystyka pracy jednostki napędowej jest równiejsza i bardziej wydajna. Silnik z wieloma cylindrami charakteryzuje się znacznie większym przyspieszeniem i oczywiście – zużyciem paliwa.

Cylinder a obroty silnika

Nietrudno więc obliczyć, że jeśli wskazówka naszego obrotomierza pokazuje około 2000 obrotów na minutę, to silnik przez ten sam interwał czasowy wykonuje aż 4000 suwów. Tym samym, wprowadza on paliwo do komory spalania 1000 razy w przeciągu minuty! Dlatego im wyższy gaz, tym większe zużycie paliwa. Teraz już wiecie, dlaczego warto jeździć ekonomicznie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here